Thursday, January 6, 2011

resepi puding caramel


12:45 PM | , ,


aku cilok resepi nie kat SINI - Tuan tanah saya mintak izin copy resepi yer...ok ini resepinyer...aku nk buat malam nie..harap2 aku berjaya...

10 biji telur
1 tin susu pekat ( 1/2 tin pun dah ok)
1 tin susu cair ( kita guna susu segar)
secubit garam
1 tsp vanilla
1/2 cawan gula pasir - buat caramel

ini cara kita..
masukkan gula kedalam loyang naikkan keatas api yang kecil kacau hingga keperangan - ketepikan
masukkan telur susu pekat susu cair garam vanilla kedalam blender dan blend dengan kelajuan perlahan hingga semua bahan sebati
tuangkan kedalam loyang caramel tadi tutup loyang dengan alluminium foil.
kukus selama 45 min..




PUDING KAREMEL TANPA TELUR
( sumber :http://www.myresipi.com )

Bahan A :
4 sudu makan gula
3/4 cawan air
( masakkan gula dengan api yang kecil,sentiasa di kacau, bila keperangan,padamkan api & masukkan air..& tuang dalam acuan )

Bahan B :
1 bungkus agar - agar serbuk
4 cawan air
5 sudu gula

Bahan C :
1 tin susu cair cair ( masa aku buat pakai susu segar UHT - 350 ml,nak abiskan stok )
2 sudu nakan tepung kastard
1 sudu esen vanila
- satukan bahan C kacau hingga sebati,ketepikan.


Caranya :
1 - Buat gula hangus & masukkan dalam acuan.
2 - Satukan bahan B & masak dengan api yang kecil sampai mendidih.
3 - Masukkan bahan C,kacau rata sehingga likat dalam 3 minit,matikan api.
4 - Masukkan dalam acuan sejukkan dalam 2 jam




0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...